Sign my
GuestBook

SHM 26

Eindmontage

Na al het harde en moeizame werk van het spuiten en belijnen komt het leukste deel van elk project: het monteren van de onderdelen die metaalkleurig moeten blijven. Het is alsof je een dame mooie kleding hebt gegeven en haar nu ook versiert met juwelen.

De gaten waarin de diverse delen komen, moeten vrij gemaakt worden van verf en lak door er even een boortje van de juiste afmeting doorheen te halen. Doe je dat niet en je drukt de delen er zo in dan heb je een gerede kans dat de verf gaat brokkelen.

 

 

 

Daarna moeten de delen gepast worden. Het is beter onnodig te controleren dan er achter te komen dat het niet past op het moment dat je alles al in de lijm hebt zitten.

 

 

De gaten worden voorzichtig ingesmeerd met tweecomponenten epoxy lijm. Dat doe ik met een speld. Een heel klein beetje is al voldoende. Ik smeerde ook de pennen van de te monteren delen in met een dun laagje.

Daarna werden ze o zo voorzichtig in hun plaats gebracht. Ik probeer een teveel aan lijm te vermijden maar wat er dan was werd ook meteen weggeveegd met een vochtig wattenstaafje. Let er op geen enkel spoor na te laten.

 

De stokerzijde is klaar

De machinistenzijde heeft het extra dat de handrail in twee├źn wordt aangebracht en dat er de snuifklep zit, net achter de zandkast.

Om de snuifklep een eindje van de ketel af te houden, plakte ik er twee laagjes Post-It achter. Na het uitharden van de lijm werd dat papier weggetrokken en bleef er een opening van een paar tienden van millimeters over.

 

De in het machinistenhuis uitstekende leidingen werden later kort geknipt met een zijsnijder.

 

 

Klaar!

Zoek de negen verschillen met de vorige foto.

Heb je ze? Blader naar beneden om te zien of je gelijk had.

 

 

 

 

 

 

Nou, hier komen ze, van links naar rechts

  • helemaal links is op de achterzijde van de lok een handrail aangebracht die net zichtbaar is.
  • de fabrieksplaats valt natuurlijk wel op
  • dan volgen twee minder opvallende veranderingen: ik heb de handrails ter weerszijden van de deur van het machinistehuis donker metaal gekleurd

Dan weer twee opvallende

  • de naamplaat van de oorspronkelijke maatschappij, de LTM
  • en de naamplaat die SHM aan de lok geschonken heeft
  • wat hoger op de achterzijde van de dom is de fluit aangebracht
  • dan weer een die op de foto heel moeilijk te zien is: de rangeerhandgreep linksvoor op de voetplaat is donker metaal geworden
  • en de laatste: de reflector van de koplamp is chroom geverfd.

 

Hierna werd de lok nogmaals met blanke lak gespoten, enerzijds om de bestaande laag te versterken en anderzijds om de metalen delen tegen verkleuring te beschermen.

 

Zo gaat de aandrijving in elkaar.

 

Twee strookjes styreen helpen om de aandrijving strak tegen de onderzijde van de voetplaat the monteren.

 

 
 
Voor de eerste keer op haar wielen.

De koppeling is van het haaktype. Het monteren was wat minder voordehand liggend dan ik gehoopt had. De koppelingen hebben een lange steel waar een veertje op past. Die zorgt voor een zekere voorspanning van de koppeling. De koppeling moet namelijk naar buiten schuiven als de buffer van de lok die van een volgende wagen raakt in een bocht. Helaas moest ik vaststellen dat aan beide zijden van de lok de schroef van de bevestiging van de aandrijving in de weg zat. Er was geen plaats om het veertje te monteren. Ik had dit uiterlijk voor het spuiten moeten verhelpen. Nu was het te laat. Na enig nadenken knipte ik de stelen kort en lijmde ze vast met een drupje superlijm. De lok slijt toch zijn dagen in de vitrine.

Wie het model bouwt voor inzet op een modelbaan moet dit echter zo vroeg mogelijk in de bouw verhelpen.

 

Vers aangebracht.

 

Drogend, na een uur of zo.

 

Na drie uur

 

Tenslotte werden de ramen gemaakt met Microscale's Kristal Klear

 

Met een cocktailprikker pikt het taaie spul uit het potje en tikte een raamstijl aan. Zo werkte ik het raam rondom af. Ik deed alle ramen aan dezelfde kant in een keer. Daarna liet de boel minstens een uur drogen. Voor ik een andere zijde deed.

Het duurt overigens uren tot dagen voor de ramen helemaal helder worden. Maar het gebeurt echt, heb geloof.

 

Nog een paar hints en tips.
  • Probeer zo gelijkmatig mogelijk langs de randen en hoeken te werken.
  • Het schatten van de benodigde hoeveelheid is een kwestie van ervaring maar je zult ontdekken dat je aanvankelijk geneigd bent om te weinig te gebruiken. .
  • Werk snel want het spul ontwikkelt als na een minuut een velletje.
  • Vermijd het insluiten van luchtbelletjes. Die gaan echt niet meer weg. Zit er onverhoopt toch een in, laat het raam dan drogen, verwijder het en begin opnieuw.

 

 

Nou, dat is het. Het zit er op! Ga naar de fotogalerij van de voltooide om het eindresultaat te zien.