Garrattfan's Modelrailroading Pages
SHM 26
Eindmontage
Na al het harde en moeizame werk van het spuiten en belijnen komt het leukste deel van elk project: het monteren van de onderdelen die metaalkleurig moeten blijven. Het is alsof je een dame mooie kleding hebt gegeven en haar nu ook versiert met juwelen.
De gaten waarin de diverse delen komen, moeten vrij gemaakt worden van verf en lak door er even een boortje van de juiste afmeting doorheen te halen. Doe je dat niet en je drukt de delen er zo in dan heb je een gerede kans dat de verf gaat brokkelen.
|
|
Daarna moeten de delen gepast worden. Het is beter onnodig te controleren dan er achter te komen dat het niet past op het moment dat je alles al in de lijm hebt zitten.
|
|
De gaten worden voorzichtig ingesmeerd met tweecomponenten epoxy lijm. Dat doe ik met een speld. Een heel klein beetje is al voldoende. Ik smeerde ook de pennen van de te monteren delen in met een dun laagje. Daarna werden ze o zo voorzichtig in hun plaats gebracht. Ik probeer een teveel aan lijm te vermijden maar wat er dan was werd ook meteen weggeveegd met een vochtig wattenstaafje. Let er op geen enkel spoor na te laten.
|
|
De machinistenzijde heeft het extra dat de handrail in tweeën wordt aangebracht en dat er de snuifklep zit, net achter de zandkast. Om de snuifklep een eindje van de ketel af te houden, plakte ik er twee laagjes Post-It achter. Na het uitharden van de lijm werd dat papier weggetrokken en bleef er een opening van een paar tienden van millimeters over.
De in het machinistenhuis uitstekende leidingen werden later kort geknipt met een zijsnijder.
|
|
|
|
Nou, hier komen ze, van links naar rechts
Dan weer twee opvallende
|
|
Hierna werd de lok nogmaals met blanke lak gespoten, enerzijds om de bestaande laag te versterken en anderzijds om de metalen delen tegen verkleuring te beschermen.
|
|
|
|
Twee strookjes styreen helpen om de aandrijving strak tegen de onderzijde van de voetplaat the monteren.
|
|
Voor de eerste keer op haar wielen. | |
De koppeling is van het haaktype. Het monteren was wat minder voordehand liggend dan ik gehoopt had. De koppelingen hebben een lange steel waar een veertje op past. Die zorgt voor een zekere voorspanning van de koppeling. De koppeling moet namelijk naar buiten schuiven als de buffer van de lok die van een volgende wagen raakt in een bocht. Helaas moest ik vaststellen dat aan beide zijden van de lok de schroef van de bevestiging van de aandrijving in de weg zat. Er was geen plaats om het veertje te monteren. Ik had dit uiterlijk voor het spuiten moeten verhelpen. Nu was het te laat. Na enig nadenken knipte ik de stelen kort en lijmde ze vast met een drupje superlijm. De lok slijt toch zijn dagen in de vitrine. Wie het model bouwt voor inzet op een modelbaan moet dit echter zo vroeg mogelijk in de bouw verhelpen. |
|
|
Tenslotte werden de ramen gemaakt met Microscale's Kristal Klear
Met een cocktailprikker pikt het taaie spul uit het potje en tikte een raamstijl aan. Zo werkte ik het raam rondom af. Ik deed alle ramen aan dezelfde kant in een keer. Daarna liet de boel minstens een uur drogen. Voor ik een andere zijde deed. Het duurt overigens uren tot dagen voor de ramen helemaal helder worden. Maar het gebeurt echt, heb geloof. Nog een paar hints en tips.
|
Nou, dat is het. Het zit er op! Ga naar de fotogalerij van de voltooide om het eindresultaat te zien. |
Sign my
GuestBook