Garrattfan's Modelrailroading Pages
SHM 26
Inleiding
Mijn belangstelling voor de LTM Garratt werd gewekt in 1974. In de daaropvolgende zoektocht naar meer informatie over deze specifieke lok kwam ik veel meer te weten over de tramlijn waar hij op reed en over andere stoomlocomotieven van de LTM. Daaronder was een groep tramlcomotieven die door Hanomag was gebouwd die me meteen aansprak. Ze droegen de nummers 12-30 en 31-35. Soms ben ik geneigd te denken dat bouwers hun locomotieven opzettelijk lelijk maken om te laten voorkomen dat ze functionaliteit belangrijker vinden dan uiterlijk. De Hanomags hebben echter een evenwichtig ontwerp en aangenaam uiterlijk. Hun ronde vormen en rustige uiterlijk laten zien dat de ontwerper oog had voor het feit dat uiterlijk meer is dan alleen functionaliteit.
Later ontdekte ik dat het basisontwerp voor deze groep locomotieven was uitgezet door ir. Verhoop en dat verschillende tramwegmaatschapijen vergelijkbare locomotieven in dienst hadden.
In april 2012 werd ik uitgenodigd om gaststoker te zijn bij Stoomtram Hoorn Medemblik. Zeer tot mijn genoegen was no 26, een combi van LTM 26 en 21, de machine van dienst en dat gaf een nieuwe impuls aan mijn liefde voor dit type.
Ik wist dat Philotrain een kit had geproduceerd en dat Molekamp Modelspoortreinen een exemplaar aanbood op de beurzen van Houten, en dat het al langere op de tafels lag. Na lang wikken wegen besloot ik op 14 december 2013 de kit te kopen. De kit lijkt erg klein voor €175 en het is bijna een teleurstelling als je het dosje open maakt. Anderzijds, het is bijna onmogelijk om een kit te kopen die goedkoper is. Onlangs werd mij een 3D geprinte bovenbouw van een Backer & Rueb aangeboden voor iets meer dan €100, zonder aandrijving, en hij was niet eens geëtst!
En deze kit is compleet met aandrijving en alle gegoten messing delen. Het is niet goedkoop maar deze kwaliteit is gewoon niet goedkoper te krijgen.
Over deze vertaling
Toen ik aan mijn site begon te bouwen, dat moet ongeveer in 2007 geweest zijn, besloot ik van meet af aan Engels als hoofdtaal te gebruiken. Mijn interessegebied, gelede stoomlocomotieven, is geen gangbaar Nederlands onderwerp en de focus die interesse ligt dus internationaal. Omdat ik ook Nederlandse modellen bouw vind dat daar wel een uitzondering ligt. Het is een experiment. Als het veel belangstelling krijgt uit het Nederlandse taalgebied, dan vind ik het wel de moeite waard om alle teksten tweemaal te maken.
17 en 18 september 2022:
Status van het project
17 maart 2019Vier jaar na de voltooiing van het project bouwde ik alsnog een geschikte aandrijving voor de lok. |
|
14 mei 2015Klaar! |
|
15 april 2015 |
|
10 februari 2014 |
|
Sign my
GuestBook