Sign my
GuestBook

SHM 26

Bovenbouw - Het machinistenhuis en de kasten

Als messing plaat wordt geëtst blijft er een randje op de zijkant achter. Het is een goede modelbouwgewoonte deze randjes glad te vijlen. Zichtbare randen worden mooi glad en onzichtbare randen vormen een sterkere verbinding als ze gesoldeerd worden.

De eerste taak was dus het schoonmaken van veel randjes.

 

Waarschuwing. vijl deze randen niet weg op de verticale randen van het machinistenhuis. Hier zijn ze met opzet op een bepaalde manier geëtst om een hoek van 45 graden te vormen zodat de naad tussen twee haakse wanden helemaal dicht valt.

Een detailfoto, reachts is al klaar, links moet nog.
Allereerst worden twee moeren op hun plaats gesoldeerd. Ze zullen later de aandrijving op zijn plaats houden. Ik gebruikte hier soldeer van 240 graden zo dat ze later niet los komen als ik andere dingen soldeer.
De rookkaststeun op zijn plaats
Het machinistenhuis is op een paar kleine puntjes tijdelijk in elkaar gesoldeerd. De delen van het machinistenhuis vallen op hun plaats door een systeem van tabs en sleuven. Toen ik eenmaal tevreden was met de postionering van alle delen liet ik de naden over de gehele lengte dichtvloeien.
Klaar, de soldeer is al opgeschoond en de tabs zijn afgevijld  
Na twee, driemaal gekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat de ets die de aandrijving op zijn  plaats houdt echt "verkeerd om" (met de vouwnaad naar buiten) gevouwen moest worden. Alle naden werden versterkt met een randje solder.

De bodemplaat van de Tenshodo SPUD paste niet meteen. Na wat schrapen (een halve mm aan beide zijden) past het alsnog.

 

Zoals gezegd zal ik tzt een betere aandrijving inbouwen maar ik neem nu genoegen met die welke is meegeleverd. Maar het moet me van het hart dat ik teleurgetseld ben een dergelijke aandrijving bij een kit van hoge kwaliteit aan te treffen. Anderzijds: de kit is uit 1982. Wat was er toen verder nog op de markt?

 
Even snel in elkaar gezet voor de foto. De ketel  en zijn onderdelen staan er los op