Sign my
GuestBook

NS 3700

2'C vergelijking

Toen ik de korte geschiedenis van de 3700 serie aan het schrijven was kreeg ik de behoefte om een vergelijking te maken met de andere 2'C- series in Nederland. Deze pagina is daar aan gewijd. Ik heb ook de van de 3700 afgeleide tenderseries 6000 en 6100 meegenomen en ik heb tevens drie buitenlandse serie opgenomen: de GWR King, de LMS Black Five en de Duitse P8. Natuurlijk is elke vergelijking van deze aard incompleet maar het is slechts bedoeld als een indruk, niet meer dan dat.

Een fotografische presentatie van de verschillende series

3500I

Gebouwd: 8 In dienst: 1908-1920 Laatste buiten dienst: 1946 Bewaard: Geen

Fabrieksfoto Beyer Peacock 1908. Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 151378

3500II

Gebouwd: 49, 22 to NS

In dienst:

1907-1915, 1946 NS

Laatste buiten dienst: 1952 NS Bewaard: Geen

3505 in Zwolle tussen 1946 en 1952. Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 151468

3600

Gebouwd: 8 In dienst: 1910-1914 Laatste buiten dienst: 1953 Bewaard: Geen

NCS nr 71 (later NS 3601) vermoedelijk tussen 1915-1920 (bruine kleurenschema).
Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 151382

3700

Gebouwd: 120 In dienst: 1910-1928 Laatste buiten dienst: 1957 Bewaard: 1

Fabrieksfoto Werkspoor 1912. Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 808476

3900

Gebouwd: 32 In dienst: 1929-1930 Laatste buiten dienst: 1957 Bewaard: Geen

Fabrieksfoto Henschel 1930. Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 151494

4000

Gebouwd: 15 In dienst: 1945-1946 Laatste buiten dienst: 1956 Bewaard: Geen

Fabrieksfoto NOHAB 1945. Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 151455

6000

Gebouwd: 26 In dienst: 1913-1916 Laatste buiten dienst: 1957 Bewaard: Geen

Fabrieksfoto Beyer Peacock 1913. Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 151429

6100

Gebouwd: 10 In dienst: 1929 Laatste buiten dienst: 1957 Bewaard: Geen

Fabrieksfoto Werkspoor 1929. Bron: ©Collectie Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 163261

GWR 6000 class "King"

Gebouwd: 31 In dienst: 1927-1930
(+1 in 1936)
Laatste buiten dienst: 1962 Bewaard: 3

King Edward II in het Didcot Railway Centre 2014. ©René F. Vink 2017

LMS Black Five

Gebouwd: 842 In dienst: 1934-1951 Laatste buiten dienst: 1968 Bewaard: 18

"Black Five" 45231 snelt over de Settle-Carlisle bij Helwith Bridge. ©René F. Vink 2017

Duitse BR 38 (ex-P8)

Gebouwd: 3946 In dienst: 1906-1930 Laatste buiten dienst: 1974 (Germany) Bewaard: appr. 18

P8 2412 in het Linke Hoffmann Busch museum in Salzgitter (niet publiek toegankelijk). ©René F. Vink 2017

Hoofdafmetingen

Betreft 3500I 3500II 3600 3700 3900 4000 6000 6100 King B5 P8
Asindeling 2'C 2'C 2'C 2'C 2'C 2'C 2'C2' 2'C2' 2'C 2'C 2'C
Roosteropp. (m2) 2,60 2,80 2,84 2,84 3,16 3,25 2,04 2,84 3,19 2,58 2,64
Verwatmd opp. vuurkist (m2) 13,5 15,3 16 15 17 14,5 13 15 18 16 14,6
Verwarmd opp. ketel (m2) 95 135,7 140 130 150 147 108 130 187 137 136,6
Verwarmd opp. oververhitter (m2) 34 42,4 83,5 41 53 50 34 41 29 34 54,3
Keteldruk (bar) 14 14 12 12 14 12 12 12 17 15 12
Cilinders 2 2hp 2lp 4 4 4 3 2 4 4 2 2
Cilinder diam. (mm) 510

425hp

630lp

400 400 420 500 508 420 413 470 575
Drijfwieldiam. (mm) 1.980 1.780 1.900 1.850 1.850 1.890 1.850 1.850 1.981 1.829 1.750
Water (m3) 15,9 18 20 18 28 22,5 9 12 18 18 21,5
Kolen (ton) 5 7 5 6 6 7 3 4 6 9 7
Asdruk (ton)       16,0     16 18 22,9 21 17,7
Dienstgewicht lok en tender (ton) 100 111 118 115 147 137 93 108 142 73+? 128
Lengte (mm) 17.881 18.740 19.867 19.700 20.410 20.775 14.625 16.300 20.780 19.400 18.590
Hoogste snelheid (km/u) 100 100 110 110 110 120 100 110 120   100
Trekkracht (kgf) 8.130 14.390 9.250 9.590 12.330 11.000 7.730 9.950

15,057

(18,284)

9,508

(11,546)

10.000

 

Opmerkingen

  • Variaties binnen een serie zijn mogelijk als gevolg van ontwerpwijzigingen gedurende de levertijd en omdat series door verschillende fabrikanten werden geleverd. Ik ben uitgegaan van typerende waarden.
  • De trekkracht wordt berkend o.a. met een factor als een percentage van de maximum keteldruk. In de UK wordt daar gewoonlijk 85% voor genomen, in Europa echter 70%. Omwille van de vergelijking heb ik de Europese waarden herberekend en de originele UK waarden tussen haken opgenomen.

Observaties

In vergelijking met wat internationaal gangbaar is, lijkt de 3700 op het eerste gezicht niet slecht af te steken. Aanvankelijk was de hoogste snelheid van 90 km/u aan de lage kant maar dat werd successievelijk verhoogd tot 110 km/u. Maar als we ons realiseren dat de P8 (sterker dan de 3700) geklassificeerd was als een gematigde personentreinlocomotief en beschouwd werd als een manusje-van-alles, en niet als een sneltreinlocomotief dan kunnen we concluderen dat de Nederlandse standaarden niet bijzonder hoog lagen. De Zwitserse A3/5 (3500) overklaste de 3700 gemakkelijk ondanks dat het een compound lok was en de 3700 enkelvoudige expansie had. En de GWR "King" was de gelijke van twee 3700-en!

Al met al was de 3700 geen serie om je voor te schamen al was het geen modern noch een vooruitstrevend ontwerp en mag de klassificatie als sneltreinlocomotief naar buitenlandse standaarden misschien wat flatteus zijn.