Sign my
GuestBook

NBDS 118-119

Detaillering van de locomotief

Nu de ruwbouw van de locomotief klaar is, is het tijd om de kleine delen aan te brengen.
De hijsogen van het dak zijn wel heel erg klein.

Toch boorde is ze op tot 0,4 mm en rijgde ik ze op een draad om te voorkomen dat ze een heenkomen zouden zoeken bij het afvijlen van de etsranden.

Afmeten van de gewenste locaties
en op hun plaats gelijmd.

De eerste handrails wordt gebogen. Ze worden los gemonteerd zodat ze opgeslagen worden tot na het spuiten. Dat bespaart enorm op maskeren.

De luchtpomp en de verdere leidingen op de rechterzijde werden gemaakt.
Pijpen aan de linkerzijde. Het vierkante ding aan het einde van de pijp zat niet bij de kit en die heb ik zelf dan maar gemaakt.
Handrails van het machinistenhuis
De voorzijden van het frame op hun plaats gelijmd ...
... alsmede de handrail op de rookkastdeur.
De grepen onder de buffers werden eerst uit 0,33 mm messingdraad gebogen en daarna gelijmd.
Na het harden van de epoxy werden bij benadering in de juiste hoek gebogen.

Vervolgens zegt de bouwinstructie dat je de plastic wentelassen uit de donorlok moet halen en ze op de omloopplaat moet passen. Ik heb een tijdje zitten puzzelen hoe dan todat het bij me daagde dat de wentelassen omgekeerd op de NBDS lok moeten komen. Dát stond even niet in de handleiding. Toen dat eenmaal duidelijk was opende ik de gaten tot ze goed pasten.

De hendelstang is geëtst van 0,3 mm messing. Veel te dun om praktisch te zijn. Hij buigt alle kanten op ... behalve die je wil.

Ik maakte een licht taps toelopende strook messing van eveneens 0,3 mm messing en soldeerde die op de hedelstang. Een beetje vijlen en buigen en hij was mooi recht.

Ik kwam er al snel achter dat de hendelstang wiebelde op de wentelas. Ik soldeerde er een eindje messingbuis op en kortte die in. Hij past perfect op de as. Na het spuiten is hij zwart en valt hij nauwelijks op.

   
De treden onder het machinistenhuis (rechts), de voorzijde van de tender (midden) en de achterzijde van de tender (links).

De treden onder het machinistenhuis worden zo bevestigd dat ze worden dat met het frame meekomen. Daartoe boog ik een strook 0,5 mm messing passend en lijmde ik de treden er op.

Met een staaf van 0,7 mm werden ze verstevigd.

De veiligheidskleppen waren een probleem. De hendels naar het machinistenhuis waren erg dun en zouden zeer waarschijnlijk breken. De handleiding zei al dat ze kwetsbaar zijn en een was er al gebroken uit de doos.

 

Ik naam een draadje0,5 mm nieuwzilverdraad en kneep die met een tangetje vierkant (de bovenste is nog rond en helemaal onder vierkant)

Ik verwijderd de oorspronkelijke hendels en boog twee nieuwe van het vierkante nieuwzilver. Ik boorde twee gaatjes in de veiligheidskleppen ...

... en lijmde de hendels er in.
Goed gedaan, al zeg ik het zelf.

Om het aanbrengen van de kleine delen te besluiten monteerde ik

  • de koplampen
  • het handwiel aan de rookkast
  • de kleine treden net onder de deur
  • de krikken
  • de koppeling (niet gelijmd)
  • de snuifkleppen (uiterst links, bij de luchtpomp)
  • een oude model luchtslang, maar pas nadat ik de foto had genomen.