Sign my
GuestBook

LTM 51 in HO

Introductie - LTM 51

Ik ben altijd gek geweest op de LTM 51. In september 1974, vrijwel precies 45 jaar geleden, verscheen een artikel in De Modelbouwer die een levenslange interesse wekte voor gelede stoomlocomotiven in het algemeen en voor Garratts in het bijzonder.

 

De LTM 51 is een unieke machine. De enige Nederlandse Garratt, wereldwijd de enige Garratt met uitsluitend binnenliggende cilinders, naar Nederlandse standaarden en praktijk gebouwd.

 

Ik heb er altijd een model van willen bouwen en ik heb die intentie ook op mijn website gepubliceerd. Ik rekende er wel op dat ik alles zelf zou moeten bouwen en in de voorbije jaren heb zo'n beetje alles verzameld wat er te verzamelen viel over deze lok.

Ik was me ook bewust dat Harrie Kaffa in de tachtiger jaren etsen heeft laten maken om kant-en-klare modellen te bouwen. Een onbekend aantal etsen kwam rechstreeks in de handel als een soort basis voor zelfbouw. Ik ben er nooit in geslaagd om er een te vinden, laat staan dat ik een eigenaar er toe heb kunnen verleiden zijn exemplaar aan mij te verkopen. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Afgelopen week werd ik door een collega bouwer benaderd die op mijn website had gezien dat ik de lok wilde bouwen. Hij bood me een van zijn twee exemplaren van de etsset aan. Voor €170 wisselde hij van eigendom. Hij maakt nu trots deel uit van mijn verzameling. Het is echt een zeldzame vondst en ik ben mijn collega bouwer zeer erkentelijk en erg blij met dit prachtige toeval.

Een foto van een voltooid model

Status van het project

27 januari 2021

In de kerstperiode heb ik het tweede draaistel voltooid. Verder voortgang bleef steken op het matige rijgedrag. Na het inbouwen van een nieuwe motor liep alles prima en zette ik de lok in elkaar voor een eerste proefrit.

 

 

20 december 2020

De combi van kerstvakantie en de corona lockdown zorgt voor een aardige voortgang; het tweede draaistel is lekker op weg.

18 december 2020

Het eerste onderstel loopt nu goed. Nu ik heb uitgedokterd hoe dat stel in elkaar gezet moet worden heb ik goede hoop dat het tweede snel voltooid kan worden. In de tussentijd heb ik etsen in huis gekregen van de O-schaal versie van dezelfde loc.

4 juli 2020

Ik ben begonnen aan een van de draaistellen. Ik moet de problemen oplossen van een "alleen maar een ets" kit zonder instructies. Voortgang is dus beperkt maar ik geniet er van en ik leer ieder dag.

21 juni 2020, zonnewende noordelijk halfrond

De ruwbouw van de ketelbrug is klaar. Ik heb inmiddels bericht van High Level Kits dat de tandwielkasten gereed zijn. Tot die aankomen zal beginnen met de ruwbouw van de draaistellen.

8 mei 2020, VE Day

Precies op de dag dat de oorlog in Europa eindigde, sneed de etsen aan.

De meeste delen zijn inmiddels binnen, ik wacht alleen nog op de tandwielkasten.

2 augustus 2019

Vandaag is een bijzondere dag: ik heb een kit van de LTM 51 afgehaald! Daarmee is een deel van mijn droom ooit een model van deze lok te bouwen een stap dichterbij gekomen. De etsen zijn tijdelijk opgeslagen. Ik wil er aan beginnen zodra ik mijn lopende projecten heb afgesloten.

Ik moet toegeven dat daar nog aardig wat tijd in gaat zitten, maar het is van groot belang eerst de voltooien wat er loopt anders krijg ik niks af. Voltooide projecten kan ik uit mijn hoofd zetten en helpen me om me te concentreren op het ene lopende project.