Garrattfan's Modelrailroading Pages
SHM 26
Geschiedenis van het voorbeeld
De Hanomags 21-30, 31-35 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deze locomotieven werden besteld voor de normaalsporige lijnen van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM). De locs deden dienst op de lijnen Maastricht-Vaals en Roermond-Sittard en zijn vier korte zijlijnen. Ze werden door Hanomag in twee groepen geleverd in 1922 en 1925
et waren tamelijk gespierde loks omdat ze ingezet zouden worden op het tamelijk "bergachtige" terrein van Maastricht-Vaals. Ze zijn de zwaarste tweeassige tramweglocomotieven die in ons land dienst hebben gedaan. De loks voldeden uitstekend en konden gemakkelijk boven de toegestane snelheid lopen. Toch had lichter materieel kunnen volstaan. Deze machines vertoonden alle bijzonderheden van het type van Verhoop zoals voedingsysteem met Verhoop-pomp, vacuumremvoorwarmer, rookkastvoorwarmer en waterreiniger. De locs 21 en 34 botsten frontaal op elkaar bij Wahlwiler op 14 juli 1935 met zeer zware schade tot gevolg. Vanwege de slechte financiën werden de loks niet meer hersteld en kort daarop gesloopt. Twaalf loks werden bij de opheffing van de lijn Maastricht-Vaals verkocht aan Metaalhandel H.E. Dotremont in Maastricht in 1938. Eén loc ging rechstreeks naar de Staatsmijnen en later via Dotremont nog twee andere. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alle nummers
|
No 26Ook no 26 werd in 1938 verkocht aan Dotremont. Na enige tijd werd de loc doorverkocht naar Duitsland. Via diverse maatschappijen komt de lok uiteindelijk in 1972 terug in Nederland en komt na een grondige restauratie in 1974 bij de SHM in dienst onder nummer 21. Deze lok is een samenstelling van de ketel van no 21 en het frame van no 26. Het frame van no 21 is gesloopt. Na de restauratie in 2000 kreeg de lok het nummer van zijn frame, 26. De lok is zoveel mogelijk in de oorspronkelijke toestand teruggebracht. De loc kreeg een nieuw machinistenhuis en een nieuwe ketel en natuurlijk nieuwe nummerplaten.
|
Sign my
GuestBook