Sign my
GuestBook

NBDS 118-119

Bovenbouw van de lok

De omloopplaat gebruiken om op het frame te passen is niet handig omdat het te gemakkelijk buigt en ook erg kwetsbaar is. Dus om de omloopplaat bruikbaar te maken voor het passen met het frame bouwde ik de ruwbouw van de bovenbouw parallel met het frame.

Samenstellen van de bovenbouw begint met het tot stand brengen van een goede passing tussen machinistenhuis en de omloopplaat.

let op dat de zijde van het machinistenhuis in voorkomende gevallen niet parallel zijn. Dat was bij mij in ieder geval zo. De rechterzijde liep mooi haaks maar de linker boog naar binnen. Ik maakte het giethars zacht door het even in kokend water te houden en daarna voorzichtig een beetje naar buiten te buigen.

Waarschuwing: het water maakt alles zacht dus pas op dat je niet veel meer verbuigt dan je bedoeling is.

Een nadeel van giethars is dat er vaak gaten en spleten te vullen zijn. Op zich waren er weinig luchtbelltjes in, wat getuigt van het goede gietwerk, maar er was een opvallend gat tussen de rookkast en de feitelijke ketel. Ook de naden tussen machinstenhuis en omloopplaat moeten gevuld worden. Met Milliput trouwens. Het is niet makkelijk om te verwerken maar het is de beste vuller die ik tot nu toe heb gevonden.

Na uitharding werd een en ander glad gevijld en geschuurd.

Zoals al genoemd bij de voetplaat is giethars niet bijzonder nauwkeurig. Ook de linkerzijde van de vuurkist liep duidelijk niet parallel.
Ik zaagde een spleet in de verticale achterwand van de vuurkist. Na het deel even in kokend water gehouden te hebben, kon ik dat gat dichtdrukken en had ik een perfect parallelle zijwand. Let ook hier op dat je niet iets anders vervormt.

Nadat met wat schuren een goede passing is verkregen werd de ketel op de voetplaat gelijmd.

Opnieuw werden overgebleven naden gevuld met Milliput en glad geschuurd.

De bovenbouw heeft nu het stadium bereikt dat het stijf genoeg is om als referentie te dienen voor het werk aan het frame.

 

Dus kon ik weer verder met de opbouw van het frame

Als het onderstel vrijwel voltooid is kan het geheel bij wijze van proef samengebouwd worden om te kijken of alles goed past.

Een van de laastste klusjes voor ik aan het detailleren van de lok kan beginnen is het aanbrengen van de koppeling met de tender. Het originele deel had een knik die niet onder de vloer van het nieuwe machinistenhuis paste. Dus ik freesde het af tot 1,5 mm.

De koppeling wordt op  zijn plaats gehouden door dezelfde bout die onderstel en bovenbouw aan elkaar verbindt. Eenmaal geplaatst beweegt hij vrijelijk.

In deze paar stappen is de bovenbouw in ruwbouw compleet. Voor het aanbrengen van de details kan beginnen moet eerst gecontroleerd worden of alle naden goed gevuld en gevijld zijn. De beste manier om dat te doen is spuiten met grijze primer. Niets is verraderlijker dan grondverf. Alles wat niet goed of niet gedaan hebt komt aan het licht.

Omdat die grondverf weer met thiner verwijderd moet worden heb ik eerset getest of giethars wel tegen thinner kan. Een stukje werd voor meer dan een uur in de thineer gehouden zonder nadelig effect, dus ja dat kan.

Het aantal witte vlekken verraadt dat er nog veel gecorrigeerd moest worden. Het was dus een goede actie.