Garrattfan's Modelrailroading Pages
NS 8600
NS 8600 - Geschiedenis van de serie
Main characteristics | |
---|---|
Rooster | 1,55 m2 |
Keteldruk | 13 Bar |
Cilinders | 430 mm |
Slag | 550 mm |
Wieldiameter | 1100 mm |
Stoomschuifbeweging | Walschaerts |
Watervoorraad | 4,5 m3 |
Kolenvoorraad | 2 ton |
Operationeel gewicht | 43 ton |
Lengte | 9,294 m |
Snelheid | 45 km/h |
Trekkracht | 8.410 kg |
Bouwer | Hohenzollern |
De NS 8600 is een C-locomotief met een uitgesproken Duits uiterlijk. Dat is niet gek want ze werden uit voorraad geleverd uit Duitse standaard locomotieven. Het type "Crefeld" standaard rangerlocomotieven werd door Hohenzollern geleverd in 1912 (4) and 1913 (2), dus toen ik deze kit kocht in 2013, konden we het eeuwfeest van de laatste levering vieren!
De serie was oorspronkelijk gebouwd voor de Turkse spoorwegen maar zijn blijkbaar om de een of andere reden nooit geleverd. In ieder geval komt daar de Nederlandse bijnaam "de Turken" vandaan. Nadat ze enige tijd op voorraad hadden gestaan werden ze afgenomen door de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, SS, en de zes loks werden 621-626 genummerd (fabrieksnummer 2908-2909 en 2957-2960). Bij de samanvoeging van de overgebleven Nedelrandse spoorwegen tot ehhh Nederlandsche Spoorwegen kregen ze de nummers 8601-8606. De 8600'n zwierven door heel het land, waar ze maar nodig waren. Voor WO2 waren ze gestationeerd in Zwolle, Groningen en Heerlen maar hun werkgebied was in werkelijkheid veel groter dan dat. Na de oorlog zwierven ze afzonderlijk door het het land omdat trekkrachten zeer grvaard maar schaars waren en efficient onderhoud was minder belangrijk dan beschikbaarheid. Drie exmplaren van de serie werden overigens gesloopt als gevolg van oorlogsschade. De resterende drie werden in 1951 en 1952 buiten dienst gesteld. Alle loks werden gesloopt.
Enkele opmerkingen over het ontwerp.
- De cilinders hebben de typeische schuine schuifbakken, karakteristiek voor zijn Duitse oorsprong.
- Howel oorsponkelijk zonder luchtrem geleverd, werden de lok in 1932 voorizen van luchtpomp en dito leidingen om personenmaterieel te rangeren in grote stationsgebieden.
- Door de zelfde ombouw konden de zandpijpen van zwaartekracht op lucht omgebouwd worden.
- De lok wordt vaak verward met de Pruissische T3 maar hij is echt verschillend, waarvan de Walschaerts' stoomschuifbeweging de opvallendste is
- Er bevindt zich een extra water tank tussen de frameplaten
Sign my
GuestBook