Sign my
GuestBook

NS 7000 class

Evaluatie en slot

NS 7005 op zijn plek in mijn vitrine anno 2008.

Het zit erop! Mijn beginnersmodel is voltooid! En ik ben er trots op, ook twaalf jaar later. Helemaal tevreden? Ja, eigenlijk wel. Ik zou dingen nu natuurlijk anders doen, maar daar gaat het niet om. Ik heb een hoop geleerd, dáár gaat het om. Het heeft vier jaar geduurd om 'm te voltooien. Ik zou dat nu een heel stuk sneller doen. Waarom duurde het dan zo lang? Vier dingen.

  • Ik moest de nodige vaardigheden opdoen. Dus ik oefende veel
  • Ondertussen voltooide ik drie ander projecten (open wagens, E41 bovenbouwl en de Shay) tussen de verjaadag waarop ik de NS 7000 kit kreeg en de volttoiing ervan. Dat is ook oefening maar vooral meer werk en meer doorlooptijd.
  • Ik moest de juiste gereedschappen verkrijgen. Ik kocht de boor, de boostandaard, boorjtes vijlen, noem maar op. Ik bouw ook mijn eigen spuitcabine. Ook dat kostte tijd om uit te zoeken en te beslissen.
  • Tenslotte, ik was gewoon langzaam. Ik werkte in de woonkamer met het gezinsleven om mij heen. Ik had geen eigen werkplek dus ik moest voor elke sessie alles uitpakken en na elke sessie weer alles opruimen. Dat is niet uitnodigend dus het bleef het vaak in de la.

 

Ik heb in de eerste twee jaar de tijd bijgehouden die ik aan de loc besteedde: 81 uur in totaal. Helaas heb ik in de laatste twee jaar tijd niet meer bijgehouden. Als ik een blik werp in de tijdsregistratie van de Shay dan weet is dat ik 30% van de totale project besteedde aan spuiten en belijnen. Met dat in gedachten schat ik dat ik in totaal 100-110 uur aan de NS 7000 besteedde. Daar moet ik wel een grote slag om de arm nemen omdat juist bij het spuiten heel veel mis ging.

De tijdsgrafiek. Klik op de afbeelding om te vergroten.

Epilogue

Time to say goodbye. A very symbolic photo: an unknown 7000 waiting for departure into history.

Station Mijdrecht of the Haarlemmermeer lines, 22 February 1950. ©CC BY 4.0, Dutch Railways D.C. Gerdessen, Catalogue number 160516, Het Utrechts Archief