Sign my
GuestBook

NS 7000 class

Spuiten voortgezet

Het duurde een hele tijd voordat ik de draad weer oppikte. Ik moest er echt even over heen komen. Nou daar was ik dan, met opnieuw een kale loc.
Rond deze tijd ontdekte ik dat lijmen met cyanoacrylaatlijm niet mijn helderste idee was. Na elke spuitbeurt lag de loc een paar uur in de thinner. Dit maakte de CA-lijm bros en de onderdelen ontwikkelden de irritante gewoonte om van de loc te vallen als bladeren in een herfstbos. Telkens moest ik kleine reparaties doen. Omdat ik niet nog een keer helemaal opnieuw wilde beginnen, wrikte ik alle delen los en plaatste ze terug met nieuwe CA-lijm.

Zo zag de ketel er tenslotte uit na vele pogingen.


De binnenzijde van de lok was al weer zwart...

...en het model wachtte al weer op zijn nieuwe laag groen.

In mei 2008 zette ik mijn zinnen op het eindelijk voltooien van deze loc.

Direct na de groene verf.

Voor het eerst rode buffers. Ketel en de rest van de bovenbouw zijn samengevoegd om een glimp op te vangen van het eindresultaat.

Het verven van de details zoals lampen is begonnen. Daar gebruikte ik vaak een goede, kleine kwast.

Belijning en nummers

Ik heb al eens het proces van werken met watergedragen transfers besproken bij de bouw van mijn Shay, dus luiheidshalve verwijs ik u verlopig daarnaar tot ik een keer vertaling in het Nederlands maak.

 

Voor de ketel van de NS 7000 gebruikte ik Microscale decals no 91112, Striping 2" wide black (link gecontroleerd in 2021).

Het belijnen is een eenvoudige maar accurate klus. Zelfs de geringste afwijking van de lijn is meteen enorm zichtbaar Blijf dus corrigeren tot het helemaal 100% goed is. Desgewenst kan een transfer weer nat gemaakt worden en dan kun je opnieuw beginnen.

Voor het locnummer gebruikte ik transfers van Philotrain.

Ik heb geen foto's van het belijnen van de watertanks en de kolenbunker. Omdat de loc meerdere bochten in die belijning had heb ik de transfers zelf gemaakt. Ik drukte ze met een inkjetprinter af op blanco transfers. Die werden met blanke lak verzegeld en daarna uitgesneden. Ze konden vervolgens als gewone transfers worden opgebracht. Na een paar pogingen had ik ook hier weer een aardig resultaat.

Het ontwerp voor de belijning.