Sign my
GuestBook

NS 7000 class

Bovenbouw

Ik heb geen enkele foto waarmee ik het maken van de bovenbouw kan illustreren. Dat gebeurde heel vroeg in het bouwproces. Ondanks de superlijm kwamen die delen nooit meer uit elkaar, dus ook in een later stadium heb ik geen foto's genomen. Dus ik heb teruggegrepen op de tekeningen bij de kit om dingen wat toe te lichten.

Het in elkaar zetten van de bovenbouw is behoorlijk rechttoe rechtaan. Het enige waar ik van de tekening afweek was het feit dat ik de ketel gescheiden hield van de rest van de bovenbouw. Dit maakte het spuiten een stuk makkelijker. De ketel wordt later op twee plaatsen vastgemaakt:

  • via de bout door de rookkast aan de voorzijde
  • met de voorzijde van het machinistenhuis aan de vuurkistzijde.

 

In dit stadium moet ook de keuze gemaakt welke versie er gebouwd wordt

Tijdvak Rookkast Stoomtoevoerbuis Schoorsteen
1899-1929 Kort, schoorsteen naar achteren Groot Met koperen kroon
1918 -1945 Lang, schoorsteen naar voren Klein Met koperen kroon
1943-1954 Lang, schoorsteen naar voren Klein Zonder kroon

Als u een volledig juiste weergave wil maken van een van de tien locs bestudeer dan de foto's zorgvuldig. Kleine details waren per loc verschillend zoals het type luchtpump, de plaatsing van de zandkast en de bel en de loop van diverse buizen

Omdat ik huiverig was van het solderen van witmetaal heb ik alles gelijmd met cyanoacrylaatlijm, ook wel superlijm genoemd. Dat stond tenslotte in de bouwbeschrijving. Achteraf betreur ik dat besluit in het bijzonder voor de kleine onderdelen. Wat was het probleem? Ik kwam er al snel achter dat CA bros wordt onder invloed van thinner. Ik zat nog volop in mijn leerproces als het om spuiten gaat dus meer dan eens verdween mijn model in een badje thinner om de verflaag er weer af te halen. Het duurde niet lang voordat de kleine onderdelen de gewoonte ontwikkelden om eraf te gaan vallen. Het duurde een tijdje voordat ik me realiseerde dat CA en thinner niet goed samen gaan.

Intermezzo bouwmethoden

De kit is ontworpen voor zowel solderen als lijmen, zegt de bouwbeschrijving. Alweer met de kennis van nu wil ik solderen aanbevelen. Ik gebruik drie methoden, maar wel deze volgorde van voorkeur.:

  1. Solderen is mijn eerste keuze. Altijd, geen uitzondering. Een gesoldeerde verbinding is altijd sterker dan een gelijmde verbinding. Solderen is duurzaam en vult kleine spleten en gaten.
  2. Als solderen niet mogelijk is dan gebruik ik vijf minuten epoxy. De verbinding is redelijk sterk indien volledig uitgehard en kan de eerste vijf minuten nog veranderd worden. Nadeel is dat de lijm de eerst vijf minuten bijna niks doet en pas na vierentwintig op volle sterkte is. Epoxy is ook gevoelig voor warmte, dus solderen in de buurt van een expoxyverbinding vraagt om behoedzaamheid. Net als soldeer vult epoxy gaten en spleten. Voor zover ik het kan zien is epoxy ongevoelig voor thinner.
  3. Als laatste redmiddel gebruik is wel eens cyanoracrylaat lijm. Een groot voordeel heeft boven epoxy: het kruipt heel mooi en dunne spleten door de capillaire werking. Maar zoals gezegd: het wordt bros. Ik vermijd CA zolang het kan.

Leer te solderen is mijn motto. Als je bang bent om te solderen dan heb je nu de kans om het goed te leren.

 

Voor nu zat de loc wel goed in elkaar. Met soldeer zouden de spleetjes beter gevuld zijn. Het zal het enige metalen model zijn dat ik volledig gelijmd heb.