Garrattfan's Modelrailroading Pages
NS 7000 class
Samenbouw van het onderstel
Gelijktijdig met de met het onderstel werkte ik ook aan de bovenbouw. Dat bracht niet alleen wat afwisseling maar het had ook de praktische kant dat ik onderstel en bovenbouw op elkaar kon passen om de passing en bevestiging te controleren.
In 2007 deed ik mijn meest recente poging om de loc te voltooien. Daarna was het project voor langere tot stilstand gekomen. Ten eerste was ik ook nog aan mijn Shay aan het werken. En ten tweede had ik bijna alles gespoten toen ik de loc liet vallen. De onderdelen vlogen alle kanten op en het was een ramp voor het gedane verfwerk. Ik was zo ontmoedigd dat ik het hele ding in tijd lang in zijn eigen sop liet gaar koken. Toen kwam ik tot het besef dat ik deze hobby zou beëindigen als ik dit model niet zou afbouwen. Aangemoedigd door het slagen van de Shay en diverse andere projecten ging ik er in mei 2008 weer voor zitten om de NS 7000 te voltooien.
Waarom vertel ik dit? Om beginners te laten zien dat projecten soms een strijd worden. En dat dat er nu eenmaal bij hoort. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Er komt een hoop kijken bij een project : geduld, volharding, oefening en precisie.
Ook deze pagina is een samensmelting van de verschillende pogingen om het gespoten onderstel op te bouwen. |
|
Voor de samenbouw heb ik het nodige aan het onderstel geoptimaliseerd. Ik heb er een artikeltje over geschreven. | |
De samenbouw van het frame begint met het plaatsen van de tandwielkast en de as met het tandwiel. | |
De Romford wielen worden op de assen gestoken en met de karakteristieke sleufmoertjes geborgd. Kwartieren van de assen is niet moeilijk: de Romford wielen hebben vierkante asgaten. .De wielen aan de rechterzijde lopen een kwart voor op die aan de linkerzijde. Dat betekent: Als de kruk aan de linkerzijde boven staat (twaalf uur), dan moet de kruk aan de rechterzijde naar voren wijzen (drie uur).
|
|
Ik heb een sleuf in een schroevendraaier gevijld om de moertjes aan te draaien. Markits biedt een specifiek gereedschap aan. Die heb ik later gekocht en die werkt aanzienlijk beter.
M89 MRAX/SCDVR in de 2013 catalogus*) op blz. 15. Kosten: ca. £5.
*) De 2013 catalogus was de meest recente op het moment van schrijven in 2021 |
|
Het complete drijfwerk: drager, drijfstangen plus kruiskoppen, en stoomschuifbeweging weegt bij elkaar maar enkele grammen maar bestaat uit rond de veertig delen. | |
Je moet een octopus zijn om dat drijfwerk te monteren. | |
De aslagers passen strak in de U-vormige uitsparing in het frame. Ik lijmde ze simpelweg vast. Het kwam niet eens bij me op dat het onderstel gebogen of verdraaid zou kunnen zijn, al is het nog maar zo'n klein beetje, of dat de gaten voor de aslagers niet per sé in lijn zouden liggen. Het is eigenlijk toeval dat het allemaal op zijn pootjes terecht kwam. Wellicht werden alle afwijkingen opgevangen door de enorme speling in het drijfwerk.
Zoals al eerder opgemerkt had ik het onderstel beter in een mal kunnen bouwen zoals die van Poppy's Woodtech. |
|
Het voorloopdraaistel is geveerd gemonteerd. De messing bus en de veer worden over de bout gestoken. Werk voorzichtig nu de veer onder druk kom te staan. Die dingen vliegen een heel eind weg. | |
Plaats de ring en druk hem voorzichtig omlaag. | |
Terwijl de ring omlaag gedrukt wordt met de pincet wordt het draaistel er over heen gelegd. Merk op dat het gat een sleufje is zodat het draaistel ook zijdelings kan bewegen. Ik kan me niet herinneren of het gat al zo was of dat ik hem zo gemaakt heb. | |
Plaats de moer en zeker die met een beetje lijm. | |
Zoals op de foto kan hij nog niet rijden: de messing boutjes van de kruiskop en de schaar moeten nog worden ingekort. |
|
De bodemplaat wordt met twee brede, korte messing schroeven vastgemaakt. | |
Nu worden de messing boutjes van het drijfwerk ingekort en glad gevijld. Ook hier worden ze gezekerd met een beetje lijm. | |
De elektrische verbindingen worden gesoldeerd. | |
En dan, eindelijk, is het tijd voor een rijproef. Het is nu wel het moment om alle problemen op te lossen die eventueel aan de aandacht ontsnapt zouden zijn. Elke vorm van klemmen moet er uit. |
|
Merk op dat ik de draad over de motor heb geleid. Daarmee maakte ik het makkelijker om de bovenbouw over het onderstel te plaatsen. Een stuk zwarte tape moet de draad aan het zicht onttrekken.
|
|
|
Sign my
GuestBook