Sign my
GuestBook

NS 7000 class

Spuiten van het onderstel

Het verven van het model is een onderwerp dat maar zelden aangeroerd worden in de bouwbeschrijvingen. Eigenlijk is dat raar, zeker bij een beginnnersmodel. Toegegeven, de wijze waarop je je model spuit is heel vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar de beginner heeft geen voorkeur en zit verlegen om aanwijzingen. Waar moet hij rekening mee houden? Een beginner heeft de neiging om over het hoofd te zien dat hij/zij vooruit moet kijken hoe en wanneer het verven aan de orde komt. Grote kans dat je met een perfect gebouwd model komt te zitten dat alleen met grootst mogelijke moeite gespoten kan worden. Dus hier geef ik wat richtlijnen.

Eerst dit

Murphy's wetten van het airbrushen

  1. Het spuiten van je eerste gaat fout.
  2. Als het spuiten fout gaat, heeft de fout je al die tijd aan zitten staren.
  3. Als je bijna klaar bent breekt er een heel belangrijk onderdeel af.
  4. Er bestaat niet zoiets als stofjes die zich niet bewust zijn van jouw vers gespoten laklaag.
  5. Je airbrush spettert op het slechts denkbare moment.

 

Zo is het leven, doe het er maar mee: je eerste model gaat echt wel een keer fout. Plan vooruit, aanvaard dat het fout gaat, leer ervan en begin opnieuw. Ik heb het onderstel van de NS 7000 minstens drie opnieuw gespoten voordat ik tevreden was. Hoewel spuiten er makkelijk uitziet is het het echt wel een flink leerproces. Maar tjonge, als je dat dan ook eenmaal onder de knie hebt dan wordt het wel steeds leuker.

Kwast of spuit

Goede vraag. En heel eerlijk: ik weet het niet. Ik ben me er van bewust dat je met heel goede verven zoals Phoenix Precision Paints in de juiste mate verdund en met heel goede kwasten uitstekende resultaten kunt krijgen. Kies in geen geval voor de kwast omdat het goedkoper zou zijn dan spuiten. Met de kwast is ook duur. Laat je niet verleiden door goedkope kwasten, zou ik zeggen. Ik denk dat ik er nog wel eens een poging toe zou willen wagen. om te zien wat er van komt.

Spuit, airbrushen is ook al niet makkelijk te leren. Het vraagt oefening, veel oefening. Maar daarna krijg je ook zeker mooie resultaten. Koop in ieder geval een compressor, luchtbussen werken niet. Voor mij persoonlijk is airbrushen de keuze.

Algemene regels

Nu een stelletje wat meer serieus bedoelde regels die vrij algemeen van toepassing zijn:

  • Er niet zoiets als definitieve montage tot na het spuiten.
  • Deel je werk op in logische brokken die afzonderlijk gespoten kunnen worden.
  • Voltooi eerst alle bouwwerk en alle fijnafstelling voordat je gaat spuiten. Als het model eenmaal in de verf zit kun je nog maar heel weinig doen zonder de verf te beschadigen.
  • Met weinig uitzonderingen kun je solderen na het spuiten wel vergeten.
  • Neem delen die niet gespoten moeten worden af en bewaar die apart tot na het spuiten.

Dat gezegd hebbend is het allemaal een kwestie van ervaring hoe je dat moet doen. Na een of twee locs heb je wel door hoe het werkt en bij elk model leer je weer nieuwe dingen.

Logische componenten

Het is een goede gewoonte om je model bij het bouwen in componenten onder te verdelen die afzonderlijk gespoten kunnen worden en die na het bouwen in elkaar geschroefd of gelijmd kunnen worden. Maar wat is een logische opdeling? Wel, dat is die opdeling die je toestaat om met de airbrush in elk hoekje en gaatje te komen. Als je voorwerpen ziet die de luchtstroom verstoren dan moet je op je hoede zijn. Het lucht/verfmengsel heeft de neiging, hoe gek het ook klinkt, om nauwe spleten te omzeilen. Dus als je met een airbush bijvoorbeeld tussen een luchtpomp en de ketel van een model moet komen, nou dan is het oppassen. Grote kans dat de verf er niet wil landen en als je er met de airbrush op moet "mikken" dan heb je grote kans dat het gebied dichtspuit en dan kun je opnieuw beginnen. Het is vaak makkelijker de luchtpomp demontabel te maken en de ketel en de luchtpomp afzonderlijk te spuiten dan de boel samen te voegen.

Voorbeeld: opdeling in losse componenten

NBDS 118 direct voor het spuiten (behalve het onderstel van de tender (gele kader))

Dit is een min of meer logische opdeling in losse delen die het spuiten makkelijker maakt.

Merk op dat

  • de luchtpomp apart gehouden is (gele pijl) maar wel helemaal klaar voor latere montage.
  • het ketelfront ook apart is gehouden en niet in het machinistenhuis is gemonteerd. Het machinistenhuis is een berucht moeilijke plek om te spuiten.

Dat gezegd hebbende, laten we eens een blik werpen op de NS 7000 toen die aan de beurt was. Ik maakte meerdere fouten. Kunt u ze zien?

Bij het spuiten van de grondlaag van de NS 7000 maakte ik diverse fouten waar ik later flink spijt van kreeg.

  • de luchtpomp zit al permanent aan de ketel bevestigd, wat het latere spuiten van de kleuren enorm bemoeilijkte.
  • het pijpwerk zat ook al op zijn plaats aan de ketel zodat ik het niet in messingkleur kon houden. Ik heb het later allemaal los moeten maken en als aparte delen na het spuiten aangezet.
  • het draaistel zit al helemaal in elkaar.

Voorbeeld: delen los laten om er nog bij te kunnen.

Ik bouwde deze Fairlie in O. Hij lijkt helemaal voltooid maar schijn bedriegt. Veel delen kunnen verwijderd worden ten behoeve van het spuiten.

Zoals de zijplaten en het dak van het machinistenhuis. Zonder dat zou het niet mogelijk zijn met de airbrush binnen te komen.

Terug naar de NS 7000

Ook hier heb ik geen foto's van het echte werk. Beginners, hou in gedachten dat de bovenste foto pas ontstond na minstens de derde poging.

Zo spoot ik de wielen.

Het sjabloon maskeert de wielen op een makkelijke en snelle manier. Het is niet honderd procent effectief, als je perfecte resultaten wil hebben dan moet je toch gebruik maken van smal maskeerband.

Opmerking: de foto is op mijn werktafel gemaakt. In werkelijkheid werkte ik in mijn schuur waar ik een zelfgemaakte spuitcabine (versie 1) had.

Klaar!