Sign my
GuestBook

NBDS 118-119

Introductie - NBDS 118-119 later NS serie 4500

De oorsprong van dit project gaat al ver terug. Het eerste model dat ik bouwde na mijn terugkeer in de hobby was een stel schamelwagens van MK Modelbouwstudio. Na voltooing van dat project moet ik de aankondiging van de NS 4500, een voormalige NBS lok, al gezien hebben. Die kit is gebaseerd op een Roco BR 57 vijf-assige lok, die door de bouwer omgebouwd moet worden naar een vier-asser met loopas. Ik beschouwde dat toen nog buiten het bereik van mijn technische vaardigheden. Toch kocht ik een BR57, ik vermoed ergens rond 2010, ik heb de aanschafdatum en -prijs niet genoteerd. Die woonde op een plank tot ik in 2018 een aankondiging las over de twee oplage van deze kit. Ik had de eerste oplage helemaal gemist! Dat is achteraf maar goed ook want de tweede oplage kon ook geleverd worden met een vierassige tender. Daarmee kon de originele NBDS versie gebouwd worden en dat wilde ik graag. In juni 2018 kreeg ik de kit van Maikel overhandigd op de beurs van Houten.

NBDS 118 in fabriekskleuren, Hohenzollern, 1917.

119 in vrijwel dezelfde postie (tot op het drijfwerk!). Een 1:32 live steam model van Jaap Oudes. Foto 2019©Jaap Oudes met diens vriendelijke toestemming.

Een actie foto in de tuin. Foto 2019©Jaap Oudes met diens vriendelijke toestemming.

Status van het project

05-05-2020 Bevrijdingdag, 75 jaar na het einde van WO2.

Het project is voltooid. Er is nog wat correctiewerk en er is een klein probleem met het lopen van de lok, maar dat is allemaal klein werk.

Ik heb geprobeerd de lok te laten poseren zoals Jaaps 1:32 model hierboven ter vergelijking. Klik op de foto om te vergroten.

28-04-2020

Spuiten is klaar en het belijnen is aardig op streek

21-03-2020

Temidden van de Coronacrisis heb ik een ietsiepietsie voortgang geboekt met de verfklus.

02-02-2020 (de datum palindroom)

De bouw is voltooid, nu op naar het verven en belijnen.

De oude en de nieuwe

20 april 2019

Drijfwerk is opzij gelegd voor latere (eind-)samenbouw. Voor het eerst gekoppeld aan zijn tender. De hoofdsamenbouw is nu klaar. Het wachten is de komst van de bestelde motor en het herstel van mijn draaibank (ja, die gaf het vandaag op) om de wielen af te draaien. Tot die tijd zal ik me bezig houden met het aanbrengen van de details.

11 april 2019

Proefpassen van het hele onderstel inclusief drijfwerk

9 april 2019

De lok zelf begint aardig vorm te krijgen.

25 maart 2019

Na de voltooiing van de NS 5000 en de hermotorisering van SHM 26 heb ik het NBDS project weer opgepakt. Dit is het bescheiden begin.

15 januari 2019

Terwijl ik wachtte op het drogen van mijn NS 5000 voor het spuiten, deed ik een eerste rondje verwijderen van gietvliezen, gietboomresten en overtollige harsdelen waarbij de handleiding een prima gids was. Op de achtergrond staat de donorlok in afwachting van zijn wedergeboorte.

Voortgang zal hierna nog beperkt zijn omdat ik eerst mijn NS 5000 af wil maken.

13 januari 2019

Nu de NS5000 in zijn afsluitende fasen komt, spuiten en eindassemblage, moet ik wachten op wat gunstig weer. Harde westenwind pal in de raamopening waaruit de verfdampen worden afgevoerd is niet handig. Daarom besteede ik maar wat tijd aan een vroege start van het NBDS project. Omdat het mijn negende zelf gebouwde lok wordt krijgt hij het nummer NBDS 119.

D eeerste echte handeling: afzagen van de gietboom van het machinistenhuis.

30 juni 2018

Project nog niet gestart. Wacht op tijd en prioriteit.