Sign my
GuestBook

NS 5000

Spuiten en belijnen

Voorbereidingen

D eerste stap in het verfproces bracht een primeurtje met zich mee. Bij vorige modellen begon ik altijd meteen met ontvetten van de modellen. Maar messing is een materieel waar verf moeilijk op hecht. Van een colleg-modelbouwer kreeg ik de tip eerst het model te (zand)stralen. Dat maakt het oppervlak ruw zonder de details van het meesing weg te halen. Nu had ik al een straalpistool in huis, ooit voor €33 gekocht onder het motto "je weet maar nooit". Ik had het wel al een keer uitgeprobeerd op het frame van de 5000 en het resultaat beviel me. Dus kwam het spuitpistool tevoorschijn.

De vrij eenvoudige straalkit. "Zand" is overigens aluminiumoxide. Het gewenste resultaat. Links gewoon glas messing, rechts opgeruwd door het stralen.

Daarna werden de delen grondig ontvet.

  • Eerst een uurtje in de zeep van mijn vaatwasser (zonder glansmiddel), waarvan de werking versterkt werd door een paar grondige boenbeurten. 
  • Na een uur werd de zeep afgespoeld met lauw water. Het s zaak de dlen nu niet meer met je bloete vingers aan te raken.
  • Daarna werden de delen ondergedompeld in in half water half huishoud azijn (dus effectief 4% azijnzuur), alweer voor een uur met wat borstelen.
  • Na een hernieuwde spoelbeurt met gewoon lauw kraanwater volgt een kort spoeling met gedemineraliseerd water. Dat laatste dient om kalkafzetting uit het kraanwater te voorkomen omdat dit weer een negatief effect heeft op de hechting van verf.

Alle delen worden droog geblazen met een lege airbrush en daarna minimaal 24 uur stofvrij te drogen gezet.

Dronge in een afgesoten omgeving verhindert dat er stof op op het model neerdaalt. Stof is in deze fase je grootste vijand. Het deksel is uiteraard voor de foto verwijderd.

Grondverf

Ik heb een video gemaakt waarin het spuiten met grondverf uiteengezet wordt, dus als je nieuw bent op dit vlak zou je het interessant kunnen vinden.

 

 

Ik heb geen foto;s gemaakt van alle onderdelen in hun gronverf. Slechts van dit tender frame, die dan maar voor de rest moet staan.

Je kunt zien dat de laag erg dun is, bijna doorzichtig. Aan de andere kant wervelt de nevel zo makkelijk dat het echt overal landt, en de verf is heel vloeibaar en heeft de neiging zich breed uit te spreiden en in alle hoekjes en gaatjes te kruipen.

Kleur

De eerste laag kluer is gespoten.

Delen die zwart zijn worden direct zwart gespote. Delen die zowel goren asl zwart zullen worden, worden eerst groen gespoten. Dat is tegen je gevoel in. Ik was zelf ook eerst geneigd het model zwart te spuiten als een soort tweede grondlaag en daarn het groen eroverheen te laten komen als een soort extraatje. Dat deed ik ook bij mijn NS 6200 en zag me daarna geconfronteerd met een enorme berg en lastig maskeerwerk. Ik had al gauw door dat eerst groen spuiten, dan maskeren en tenslotte zwart spuiten veel minder maskeerwerk opleverde. Het lijkt raar maar er zit heel simpele logica ehcter. Welke delen waren de echte wereld groen? Nou, die delen die door het personeel makkelijk schoon te maken waren, omdat ze vrij gemakkelijk binnen bereik waren. Raadt nu eens welke delen het makkelijkst te maskeren zijn? Heb je het door? Aha!!

Probleemje

Na maskeren en zwart spuiten was ik wel trots op het resultaat tot dan toe. Ik zette de loklosjes in elkaar, enerzijds om van het bereikte resultaat te kunnen genieten en anderszijds om nog maar eens te controleren of alles nog paste. Nou, het was maar een goed ding dat ik dat deed...

Is it turned out the steam pipe on the right hand side (left photo) would not touch the running board anymore. The other side did perfectly, but no matter how hard I tried I just could not get the right side to "touch down". Now what?

The vertical part of the water feed pipe was also "off the ground", indicating it was not just the steam pipe that somehow was misplaced.

First I went back to basics. During soldering I lined out both vertical pipes and both steam pipes on the running board. I placed the boiler on an absolutely flat surface (a Proxxon drill stand table) ...
... and found all four touching perfectly.
I also found that the running board itself had only a minor skewness, which was easy to correct. It did not help to resolve the problem though.
I also found the plate with the manhole covers perfectly aligned, but also noted the smokebox saddle protrude a little at the right side (left on the photo)
I but the boiler back in place and exerted a little force, and yes there a bit of damage to the paint on the running board. So I concluded that the boiler was forced a bit to the right by the plate with the manhole covers.
So I scraped away a bit of material

and ..... success!!

Problem solved.

Having ensured that the boiler had a good fir I could continue working on the boiler. Next job was lining the boiler bands

The boiler has quite a few molded-on pipes which I had to skip over with the boiler band. This made adding the boiler band detail a very slow process.

Het maskeren van de tender bleek tijdrovender dan ik dacht

Maar het resultaat was zeer lonend

Sommige kleine delen zoals de lampen lieten zich moeilijk goed maskeren dus die zullen met de hand geverfd worden.
Maar eerst worden de lijnen en het nummer aangebracht.
En dat gebeurt ook op de zijden van het machinistenhuis.

De bufferbalken worden gemaskeerd ...

... en rood geverfd. De zwarte details worden met een kleine kwast ingevuld.

In het machinistenhuis worden de dikkere leidingen koperkleurig geverfd.

En zo ziet het er aan het eind van de verfproces uit. Een laagje blanke lak zal de harde glans wegnemen.