Sign my
GuestBook

NS serie 4300

Hernummeren

De ex-WD 2-8-0 werd in het algemeen aangeduid als "de 4300-en" maar omdat er 237 exemplaren van in dienst kwamen bij de de NS werd de gehele serie genummerd van 4301 tot en met 4537. Om plaats te maken voor de doorlopende nummering van deze serie werd de bestaand serie 4501-4504 (ex-NBDS) hernummerd in 4251-4254. Strikt genomen moeten de WD locomotieven die deze nummers innamen dus aangeduid moeten worden met 4501II-4504II. In de praktijk wordt deze toevoeging zelden gebruikt.

Waarom kom ik hierop? Nou, ik ben gek op regelmatige nummers en deze serie bracht de 4x4 op de wereld dus het was duidelijk dat ik mijn 4329 wilde hernummeren in 4444.

 

Allereerst moest ik transfers zien te krijgen. Ik had een paar setjes NS-nummers van Philotrain en GM&S. Beide zijn echter doordruk-transfers. Ik heb daar een grondige hekel aan omdat je maar één kans krijgt om een nummer goed te positioneren. Een ander punt was dat de setjes niet voldoende vieren bevatten om mijn behoeften te dekken.

Dus ging mijn gedachten uit naar het zelf afdrukken van transfers op mijn laserprinter thuis. Maar dan moest ik een weg vinden om witte letters en cijfers te krijgen. Ik bekeek diverse oplossingen en speurde het internet af voor hints en tips. Daarbij struikelde ik over DecalWinkel. Zij bieden een afdrukservice voor watergebaseerde transfers, includief het printen in wit. De prijzen zijn gematigd dus ik besloot al gauw dat dit was wat ik nodig had. Ik maakte twee bestanden om af te laten drukken. Ik heb ze op mijn website gezet voor degenen die er gebuik van willen maken.

Service en communicatie met DecalWinkel was snel en goed. Een aanbevolen leverancier!

 

Korte tijd later had ik twee vellen transfers in huis voor €12,90 inclusief verzendkosten. Dat lijkt een stevig prijsje maar ik heb nu een bron van nummers voor toekomstige projecten die een lange tijd meegaat.
Als je nauwkeurig kijkt dan zul je zien dat het letterype niet helemaal met de standaard van de NS overeenkomt. Maar ik had het juiste lettertype niet en ik heb er een gekozen die er zo dicht mogelijk bij kwam.

Met de transfers in huis kon ik aan het eigenlijke werk beginnen.

Eerst moesten de oorspronkelijke nummers verwijderd worden. Er zijn verschillende methodes voor dat doel. De methode verschilt per merk en per tijdperiode. Experimenteer dus voorzichtig wat bij dit specifieke model werkt.

Al gauw bleek dat de letters onder een beetje druk losbraken.

Dus met een scherp mes werd met heel lichte aanrakingen de gestencilde verf opgebroken en weggeschraapt. Heel voorzichtig omdat de onderliggende verf makkelijk beschadigd wordt.
Hoewel niet helemaal onzichtbaar was ik best tevreden met het resultaat. De foto is altijd kritischer dan het blote oog, op normale kijkafstand was er bijna niets te zien

Daarna kwamen de watergedragen transfers aan de beurt. De witte letters zijn opmerkelijk ondoorzichtig. Ze laten ook snel van de dragerlaag los. De 8µ (0.008 mm) dikke plastic laag is sterk zat maar zoals altijd moet er zeer zorgvuldig gewerkt worden en moeten ze behandeld worden met de lichtste aanrakingen.

Tada!!

 

Het is altijd al moeilijk om individuele nummers perfect geplaatst te krijgen. Alle nummers moeten

  • in het zelfde horizontaale vlak staan;
  • loodrecht staan;
  • gelijkmatig gespatieerd zijn, niet te dicht opeen en niet te ver uit elkaar;

en alsof dat niet genoeg is

  • geplaats volgens het voorbeeld.

Dit geldt des te meer als je vier dezelfde vijfers hebt en nog eens extra voor 4-en die horizontale en vertical elementen hebben die elke verkeerde uitlijning onmiddellijk laten zien.

Ik denk niettemin dat ik het er wel goed van af heb gebracht.

Al gauw was ik aan de andere kant aan de slag.

 

Je kunt hier goed zien dat de oorsronkelijke belettering erg dik is in vergelijking met de nieuwe. Mijn letters zijn misschien wat aan de dunne kant, maar ik vind de wijze waarop Bachmann de dikte van de letters heeft aangezet beslist niet mooi.

 

Ik ontdekte dat ik het werk kon versnellen door eerst de oude letters de breken met mijn nagel. Je kunt er niet alles mee weg krijgen maar het is een snelle methode om eerst grofweg te ruimen en daarna met een mesje de resten te verwijderen.

 

De bufferbalk kreeg ook zijn witte nummering, naar de Nederlandse standaard

  • "No" links van de koppeling
  • de cijfers rechts van de koppeling

 

Werken in een jampot, met het model in schuim gewikkeld om het te beschermen en te stabiliseren, helpt om de bufferbalk vlak te houden terwijl je gelijktijdig beide handen vrij hebt om te werken.

De plaatsing van de nummers moet zorgvuldig gekozen worden omdat de ruimte beperkt is en omdat er ook nog een luchtpijp geplaatst moet worden.
Daarna begon het werk aan de tender en ik volgde dezelfde werkwijze om de oude nummering te verwijderen en de nieuwe te plaatsen.

Maar leverde een verrassing op. De ondoorzichtigheid van de witte letters was absoluut tevredenstellend maar dat kan niet gezegd worden van de gele letters. Op de drager zag het er allemaal prima uit maar zodra ze in het water loslieten waren ze vrijwel doorschijnend. Ook na droging waren ze nauwelijks zichtbaar op het model en waren ze ook naar het groen verschoven door de groene ondergrond.

Ik probeerde verschillende trucjes. Een daarvan was wassen met verdunde gele verf in de hoop dat die in de letters zou trekken. Daarna werd overtollige verf weggeveegd. Het hielp een beetje maar niet veel.

Ik probeerde diverse experimenten op een gespoten metalen plaat die ik speciaal heb om technieken op uit te proberen. Ik geef er de voorkeur aan om eerst op die plaat te oefenen voor ik aan mijn dierbare modellen begin.

Ik kwam tenslotte op een eenvoudige oplossing: ik bracht eerst witte letters aan en daarna direct er bovenop twee lagen gele letters. Dat leverde voldoende gele uitstraling. Het is hard werken want je moet alles drie keer doen en de gele belettering is nauwelijks zichtbaar. Maar het werkt!

Dit was het eindresultaat. Niet perfect maar zo goed als ik het kon maken.